Peru! Arequipa - Lima - Cusco

30 maart 2015 - Lima, Peru

En zo zijn er weer een paar weken voorbij... Ditmaal in Peru!
Nu van de toerfase naar een nieuwe fase in onze reis, namelijk die van bij en met families verblijven.

We zijn begonnen bij mijn cusco-familie die nu in Arequipa wonen. Door omstandigheden wonen zij vieren opnieuw samen in 1 appartement (vader, moeder, dochter 29 jr, zoon 24 jr), incl. schoonzoon en kleindochterje van 2 jr. Die kleine was helemaal gek van Bart en liep hem continu achterna. Opvallend vinden we dat veel huizen evenveel badkamers als kamers hebben. Voelt wat decadent aan, maar wel handig met zoveel mensen in zo n Klein huisje. Maria heeft geweldig voor ons gekookt, typische peruaanse gerechten.
Veel hebben we die week niet gedaan. Zoals ik al vermoedde: de herhaling valt altijd tegen. Dus het was even zoeken naar nieuwe ervaringen. Uiteindelijk werd het een voetbalwedstrijd, waarbij de capriolen van de toeschouwers spannender waren dan de wedstrijd zelf. en peruaanse sushi eten, die niet kan tippen aan onze sushi (heimwee haha). Ook bijzonder om over het dak van de basiliek te kunnen lopen. De binnenstad van Arequipa is nog altijd mooi, maar zoveel drukker geworden waardoor het sfeer heeft verloren. jammer!  Desondanks de nodige voorzorgsmaatregelen hebben dan toch de welbekende maagdarmproblemen de kop op gestoken. Vooral Bart was de klos, ik ben wat meer resistent door mijn vorige verblijf.

In Lima aangekomen werden we opgevangen door onze vrienden (zij peruaans, hij nederlands), die nu hun trouwbelofte voor de kerk gingen afleggen. Leuk om te zien waar zij is opgegroeid en wederom super gastvrije ontvangst. Haar moeder had Cuy (cavia) klaargemaakt, een feestmaaltijd hier! Samen met haar ouders, zijn ouders, zijn oom en tante en een vriendin van de familie hebben we Lima verkend. En natuurlijk de bruiloft bijgewoond! Heel bijzonder sowieso, en des te meer omdat ik een bijzondere rol had; madrina oftewel maid of honour. Nooit gedacht een kerkelijke bruiloft mee te maken, laat staan om over het gangpad te mogen lopen. Dat wist ik niet! (anders had ik van tevoren geoefend ;) ) Typisch peruaans waren de drankjes en de muziek op het feest. De rest was vergelijkbaar met onze bruiloften. Gelukkig lukte het ook nog net om mijn Lima-vriendin Monica te zien. Hoe toevallig dat zij juist nu een rondreis naar Europa heeft gepland! Het bleef bij een avondje borrelen, maar ze is van plan om volgend jaar Nederland te bezoeken,

En toen was het Cusco-tijd! Vond ik toch wel spannend, zou het tegenvallen? De eerste dagen hebben we met zn 11-en doorgebracht. Dat was behoorlijk racen, want er is zoveel te zien in Cusco e.o. En natuurlijk Machu Picchu bezoeken! Dan heb je niet genoeg aan 3 1/2 dagen en zoveel tijd restte de anderen. Wij hadden nog 3 dagen meer en achteraf balen we dat we de vlucht terug naar Lima niet nog later gepland hebben. Helaas moesten we de vlucht terug bijtijds boeken (budgettechnisch).
Toch nog wat nieuwe ervaringen op kunnen doen in Cusco. Ze hebben nu bv een cacao museum. Erg leuk om daar een workshop chocolade maken te volgen, beginnend bij de cacaoboon! Natuurlijk heb ik Bart ook meegenomen naar eetcafeetjes, bars, discotheken die ik 7 jaar geleden veel bezocht. Uiteraard een avondje salsa-dansen (vrijwillig ditmaal ;P).   Het lijkt niks veranderd! Ja, er is een MacD, Burger King, Starbucks, etc bijgekomen, maar gelukkig hebben ze regels gesteld aan het straatbeeld en is dat niet zichtbaar! En natuurlijk shop till u drop, echt je kan hier niet stoppen met shoppen. Ik heb al een gedeelte van mijn kleding moeten dumpen om alles mee te krijgen...
Voor Bart was MP het mooiste gedeelte van de reis. Het is ook wel heel magisch, een incastad uit een berg gemaakt omringd door andere bergen. De cultuur is wonderbaarlijk, de bouwkunsten zijn wonderbaarlijk. We kunnen daar hele pagina,s aan wijden om te omschrijven, mar daar gaan we niet aan beginnen... hopelijk dragen de foto,s wat bij...

Nog slechts een weekje te gaan. Het was even wat denkwerk, maar we hebben besloten morgen naar Paracas af te reizen en de isla ballestas te bezoeken. Waarschijnlijk gaan we daarna nog naar Nazca om de nazcalijnen te bezichtigen. Zaterdag zullen we dan echt terug naar Lima moeten om onze vlucht terug naar Nederland niet te missen!

1. Dion van Dijk Jr.:
    31 maart 2015
    Ja, de weken vliegen voorbij. Maar aan jullie verhaal kunnen wij Lezen en zien dat jullie genieten. Wat is te toch ee kleurrijk land en cultuur. Als je de kleding en de Accessoires ziet. Maar toch zal t wel erg vermoeiend zijn al die indrukken. En de laatste week ook geen rust. Maar dat snappen we wel. Geniet zo lang je kunt. De verhalen horen wij dan later wel weer.
    Knuffel Dion en Rosien
  2. Frank:
    4 april 2015
    Hoi Bart en Kim,
    Zo ga je en zo kom je weer terug maar dan met heeeel veel ervaringen rijker die niemand je meer af kan nemen !
    Groot gelijk dat je zo van het leven geniet en dan komen al die verhalen thuis ook nog. Nou ik hoor het graag volgend weekend want ook daar gaan we genieten !!!!!!!

Goede reis en tot snel !
  3. Wilma:
    4 april 2015
    hallo kim en bart

wat vliegt de tijd en wat is peru een kleurrijk land met kleurrijke
    mensen.
    wat zagen jullie er geweldig mooi uit voor die bruiloft.
    nu nog even genieten en een hele goede reis terug,
    zie je vrijdag jullie zullen wel veel te vertellen hebben en vele
    mooie fotos.
    veel liefs wilma