Buenos Aires!

17 februari 2015 - Buenos Aires, Argentinië

Onze dagen in Buenos Aires zitten er alweer op!

Vlucht verliep voorspoedig, veel geslapen, want meer was er niet te doen, really basic. ~Uiteraard~ was bij aankomst degene die nog een woordje spaans sprak haar stem letterlijk kwijt... maar was de 30 graden temperatuursverschil met Nederland die dag de werkelijke beproeving!

BA is een gemoedelijke stad verdeeld in vele wijken met ieder een eigen karakter. Alles is hier groots en breed. Schijnbaar zijn we de breedste straat van de wereld overgestoken. Opvallend is de Europese sfeer. Veel italiaanse invloeden; het eten en gebaren. Gebouwen hebben Franse of Spaanse uitstraling. All fake... begrepen we de volgende dag van onze gids Mariano. Hij was van de Free Tours waar je bij kan aansluiten en achteraf bepalen wat het je waard is. Love dit superslim en sympathiek concept.

Eigenlijk komt het erop neer dat we 4 dagen lang gemiddeld zo^n 8 a 9 per dag hebben rondgelopen van wijk naar wijk. Het is allemaal redelijk goed te bewandelen. De 5e dag was de koek echter wel op... toch maar slechts 1 blaar (mijn reflexzone collegas willen nu vast weten waar ;P )

Ons hostel was in San Telmo, een wat historisch aandoend maar vervallen wijkje. Faciliteiten waren basic, oud en kapot, maar functionerend. Gelukkig dat we de kakkerlak pas bij vertrek tegenkwamen...

We hebben de mujeres op de PLaza de Mayo gezien. Na 30 jaar nog altijd protesterend voor hun gestolen kinderen. (Irene, ik heb aan jou gedacht...!)
Samen met een Nederlander en Engelse meid hebben we het kerkhof bezocht waar Eva Peron ligt. Daar moesten we wel het kerkhof 3 keer voor rondlopen, uiteindelijk maar slim detective spelen...
Plaza San Martin is onze favoriet. Wow, die bomen! En de meest beroemde boom blijkt een megastruik te zijn.
La Boca, de gevaarlijke immigrantenwijk, was voor ons de charme wat kwijt door de toeristenfocus. Maar de band en tango demonstratie op Plaza Dorrego in onze eigen wijk was de moeite waard. Niet voordat we het top 5 Parilla (steak house) La Brigada hadden bezocht voor de ultieme argentijnse ervaring! Met een lepel te snijden!

Sowieso is het borrelen en het eten hier super! Er zijn ook behoorlijk wat biologische, homemade eetgelegenheden. Martien, jouw tip was super! En heb nog een adresje meer voor je gevonden... ;)

De valuta koers was wel dramatisch. En met alle diverse verhalen over de zwarte markt wisten we niet goed wat te doen. Ai hadden we toch maar niet zoveel geld bij de bank gewisseld... legaal beroofd... Het laatste beetje briefgeld hebben we alsnog op de zwarte markt gewisseld. Dat blijkt dus gewoon een winkelstraat te zijn, waar je belaagd wordt door mensen die cambio cambio roepen. Je krijgt hier ongeveer 30¨% meer voor je euro~s!! Een fake biljet is dan nog steeds gunstig dus. Toch wel enigszins spannende ervaring. En een tip voor iedereen die Argentinie binnenkort op lijstje heeft staan!

Gisteren hebben we BA afgesloten met een tangoles. Tja, kon niet uitblijven he... Bart moest eraan geloven en hij deed het supergoed! Nu zijn we ons aan het opmaken voor de 18 uur durende busreis naar Puerto Iguazu, de watervallen. Onze voetjes een beetje rust gunnen... Chao!

1. Dion van Dijk Jr.:
    17 februari 2015
    Hoi Bart en Kim,
    Terwijl jullie in de bus zitten kunnen wij rustig even reageren op jullie eerste verslag. Ja, BA is een grote stad, dat hadden we toevallig deze week. Zeker met een eigen gids! Fijn ook dat het eten en drinken jullie goed bevallen is. Hoewel........ als je de steaks met een lepel eet.......!!
    En ja dat van die wisselkoers dat hadden we inmiddels ook meegekregen, maar ach zo maak je toch nog eens wat mee.
    We hopen dat jullie voetjes na al die lange wandelingen en tango´s tijdens de busreis voldoende rust krijgen zodat wij de volgende avonturen ook op de voet kunnen volgen. Veel plezier. Hele dikke knuffel van Rosien en Dion jr.
  2. Dion van Dijk Jr.:
    17 februari 2015
    Hoi Bart en Kim,
    Terwijl jullie in de bus zitten kunnen wij rustig even reageren op jullie eerste verslag. Ja, BA is een grote stad, dat hadden we toevallig deze week op tv gezien. Goed van jullie dat je zoveel te voet hebt gedaan. Dan zie je veel meer van het dagelijkse leven he. Zeker met een eigen gids! Fijn ook dat het eten en drinken jullie goed bevallen is. Hoewel........ als je de steaks met een lepel eet.......!!
  3. Danielle Job en Ravi:
    18 februari 2015
    Wat leuk om jullie via deze site te volgen. Jullie hebben er al aardig wat kilometers te voet op zitten! Nu lekker relaxen in de bus. Geniet er maar lekker van, xxx Danielle Job en Ravi
  4. Linda Kirkels:
    Klinkt als een heel fijn avontuur! Super dat jullie al zoveel hebben mogen ontdekken. En nu alweer op naar de volgende bestemming. Rust lekker uit... Voetmassage in de bus lukt jullie vast ook wel ;) En gaaf Bart aan de tango! Filmpjuh? X
  5. Wendy Spanjers:
    19 februari 2015
    Hoi Kim en Bart, leuk om jullie verslag te lezen! Geniet van jullie verdere reis!!